Cestování letadlem bylo vždy spojeno s jistou mírou luxusu, pohodlí a rychlosti. Tak tomu bylo ještě před několika lety. S příchodem nízkonákladových leteckých společnosti se vše od základů změnilo. Do té doby nedostupné ceny letenek se radikálně snížily, zareagovat musely i „klasické“ aerolinky, kterým výrazně ubýval počet zákazníků a s přichodem ekonomické krize se dostává letecká doprava až na samé dno. Velký počet firem, které financovaly provoz leteckých společností koupí luxusních „business class“ letenek z bezedných firemních rozpočtů, se rozplynul jak pára nad hrncem a tak je třeba šetřit, omezovat, minimalizovat…

Události posledních přibližně šesti let ovlivnily způsob létání do té míry, že z luxusu a noblesy se stala masová přeprava se všemi stinnými stránkami. Ostatně, jakmile je cena letenek často levnější než autobusové jízdenky, je třeba se zamyslet. (Pokračování článku…)

Létání

Vždy jsem byl, a stálé budu, propagátorem letecké dopravy. Nízké ceny jsou dnes prostě neodolatelné a možnosti kam letět, jsem nesmírné. Ale…

Vždy platilo, že letecká přeprava patří mezi nejrychlejší způsob cestování. Nad tímto tvrzením jsem se nyní musel zamyslet při cestě do Kyjeva. Počítejte se mnou:

Doprava z města na letiště: 1 hodina
Nutnost dostavit se k odbavení: 1 hodina před odletem
Let: 1-1,5 hodiny
Po příletu: 40 minut (celní kontrola, čekání na zavazadla -pokud nemáte jen příruční zavazadlo)
Cesta do města z letiště: 1 hodina
Celkem: cca 5 hodin

Pět hodin cestování, z něhož samotný let zabere jen necelou hodinu a půl. Kde se stala chyba? Není už často rychlejší cesta autobusem?

Nejúmornější, a nejpotupnější, je neustálé čekání ve frontách. Čekání na check-in odbavení u přepážky letecké společnosti (pokud není možnost odbavení přes internet, nebo pokud máte zavazadla). Poté se přesunete do další fronty k rentgenům s kontrolou zavazadel, další fronta následuje u pasové kontroly a na závěr fronta při čekání na vstup do letadla. To jsou čtyři fronty než vstoupíte do letadla. Po přistání vás na rozloučenou čeká fronta u pasové kontroly s případným vyplňováním průvodních dokumentů (v případě Kyjeva 45 minut).

Věřím, že jistou revolucí bude aktivita společnosti Ryanair, která od tohoto podzimu ruší své přepážky na letištích a veškeré odbavení a vystavení palubní vstupenky bude probíhat jen online. Ale co dál? Jak zrychlit odbavení u rentgenů? Více přepážek?

Dnes je létání opravdu masové a je zřejmé, že letiště a systém letecké přepravy, na to není připraven. Představte si, že během 30 minut dorazíte metrem na letiště, za 30 minut jste u vstupu do letadla a po přistání s minimální prodlevou odcházíte se zavazadly opět na metro a za 30 minut jste v centru cílového města… Asi utopie. Už jen proto, že vzdálenosti letišť od hlavních měst, se stále zvětšují. Letecké společnosti přistávají na vzdálenějších (levnějších) letištích někde u „Horní dolní“ a není výjimkou následná cesta autobusem trvající přes hodinu a půl. Ostatně, nedávno přejmenované letiště u Oxfordu na „London Oxford Airport“ se stalo již devátym letištěm, které si do názvu vložilo název města Londýn, i přesto, že vlastně přistanete 100 kilometrů od Londýna.

Přemýšlím, kdy se začnou ozývat hlasy nespokojených cestujících, kdy se letecké společnosti budou (ve snaze odlišit se) snažit nabídnou něco víc? Něco, co u nás například zavedlo Student Agency se svými žlutými autobusy. Něco, co vrátí cestování letadly jistou úroveň a pohodlí, samotnou dopravu zrychlí, ale zároveň udrží ceny na únosné hladině?



Související články:


RSS

3 komentáře

  1. Mne osobne radosť z cestovania leteckou dopravou vždy na určitý čas pokazí tá odporná buzerácia na letiskách – myslím tým bezpečnostné prehliadky, hrabanie sa v príručnej batožine, vyzúvanie sa apod. Blázniví Američania zas vymysleli super vec :)

    #1 Pepe (30.08.2009)
  2. Ktorych je tych dalsich osem? Poznam iba heathrow, luton, stansted, city, co dalsie?

    Letiet na velmi kratke trasy sa podla mna neoplati, aj ked zavisi od krajiny, napriklad na slovensku sa to oplati, lebo vlaku a busy su pomale, ale v takom spanielsku je cesta vlakom medzi madridom a barcelonou casovo rovnako ako by som isiel lietadlom a to je dokonca 600km!! Lenze tomu su prisposobene aj ceny samotnych vlakov, ktore nie su vzdy nizsie ako letenky

    #2 Okuin (03.09.2009)
  3. oh, ok, nasiel som

    „The IATA does not designate a radius for an airport to be listed under a given metropolitan area, but currently London’s officially recognised airports are London City, Heathrow, Gatwick, Luton and Stansted. London Ashford (73 miles from the city centre) and London Southend (43 miles from the city centre) also don’t make the list.“

    #3 Okuin (03.09.2009)

Přidejte svůj komentář: