Pořád si myslím, že do Indie jezdí v létě jen blázen, nebo ten, kdo nemá na vybranou. Pro mě budou tyto končiny vždy ideální po vánocích, kdy ostatní vyráží se snowboardem do Krkonoš zatímco já si balím plavky. Nikdy jsem v létě v Indii nebyl, ale představu o téměř 100% vlhkosti, teplotách šplhajícím ke 40°C ve stínu (zrovna dnes je v Dilí 38°C) a monzunových deštích v nepravidelných intervalech skrápějící zaprášené ulice, mám. Ale Indie je země mnoha podob. Ladakh, na severu u hranic s Tibetem, je místo ukryté vysoko mezi himalájskými pohořími kde nezaprší a nezaprší a s příchodem horkých letních dnů zde jen tak tak stihne roztát sněhová přikrývka.

Ladakh je obklopen horami a hory jsou to hlavní lákadlo svádící obout si pevné boty a vyrazit na trek. Ten se běžným turistům otevírá přávě v období od června do října. I díky trekingu bude tato má šestá cesta do Indie trochu jiná. (Pokračování článku…)

Leh© Georg Hafner, Leh, Indie.

TRASA CESTY
Stejně jako před půl rokem, i tato cesta po Indii bude poměrně krátká a to jen tři týdny (25.6. – 18.7.), které jen tak tak dovolí něco málo zažít. Je třeba při plánování dovolené v Indii neustále brát na zřetel dlouhé a časově náročné přesuny. Ty nám opět uberou několik dnů. Bez Lonely Planet si už neumíme představit žádnou cestu a tak tentokrát nesmí chybět kniha Trekking in Indian Himalaya. Nabízí všechny základní informace o dopravních spojích (časy odjezdu, dobu strávenou jízdou, místa odjezdu), ubytování a pro nás především trasy a informace k samotným jednotlivým trekům v oblasti. Plán cesty je nakonec následující.

Přílet do Delhi v neděli 26.6. v 5:25 ráno. Hned ten samý den večer přesun nočním vlakem do města Pathankot (10,5 hod. ve vlaku). Odsud autobusem přes Dharamsalu do McLeod Ganj (cca 3,5h). V poledne příjezd do McLeod Ganj, příjemného horského městečka, kde je i exilové sídlo Dalajlámy.
Po dvou dnech v McLeod Ganj pěti hodinová cesta autobusem do Jammu a odtud dál na sever 12 hodinový přesun autobusem do Srinagar. To už je 2.7. a týden pobytu v Indii za námi.
Den a půl ve Srinagaru a zase 12 hodin autobusem zpět do Jammu, odkud nám 4.7. ráno letí letadlo do Lehu. To co letadlo zvládně za jednu hodinu letu bychom autobusem ze Srinagaru do Lehu jeli dva dny.
Leh je konečně startovní místo pro treking, na který se chystáme. Snad zvládneme dva „výlety“. Jeden plánovaný na 7 dnů (Markha Valley, 111Km) a ještě jeden krátký před návratem do Delhi, kam nás opět dopraví letecká linka a dva dny na to odlétáme do Prahy.

Když se nad tím popisem člověk zamyslí, původní tři týdny se neskutečně smrsknou a mezi všemi těmi mnoha hodinovými přejezdy nezbývá na samotnou Indii tolik času, jak by si člověk přál.

Plán cesty do Ladakhu

VYBAVENÍ
Poprvé při mých cestách mi nestačí vhodit do batohu pár drobností a vyrazit bezhlavě na cestu. Na treking v okolí Lehu jsme s Aničkou museli pořídit stan a spacáky s vědomím, že nebude kde se při horských toulkách ubytovat a navíc, že každé kilo na zádech bude vydatně znát. Velmi řešíme otázku co na sebe, protože v noci se budou při treku pohybovat teploty jen něco málo nad nulou, zatímco přes den čekáme sympatických 15-25°C. Vůbec počasí je pro nás trochu neznámou a musíme se nechat překvapit. Doufáme, že malý vařič si pořídíme až na míste v Lehu, ať si můžeme připravit během toho týdne v horách něco pořádného k jídlu, nebo alespoň teplý čaj.

Když už člověk kouká kde ušetřit nějaký ten kilogram na zádech, můžou se hodit speciální rychloschnoucí malé ručníky. A protože máme plán zanechat velké batohy v Lehu a na trek vyrazit jen s menšimi batohy plnými jen těch nejnutnějších věcí, bylo potřeba zakoupit optimální batoh, kterým je v mém případě Deuter Futura 38 Pro. Do batohu přidejme i nějaká ta funkční hřejivě chladící trička, na nohy pevnou ale větrající obuv (Keen Kreek)… Když se nad tím tak zamyslím, tak se těším až zase přiště vyrazím někam bez stanu, spacáku a jen s pár tričky. V případě trekingu v Ladakhu však, zdá se, není na vybranou.

Co nakonec povezeme zbytečně, co nám naopak bude chybět, to se uvidí už za pár dnů. Pozítří odlet!